2022
Raport zrównowonego rozwoju
Spis treści
I List Wiceprezesa
II Informacje ogólne o spółce
Kim jesteśmy i co robimy
Historia spółki
Misja i wartości
Nasi partnerzy
Rekordowy rok 2022
Władze spółki
Akcjonariat
III W drodze do zrównoważoności
Zrównoważony rozwój PragmaGO
Dla kogo jest ten raport
Analiza istotności wskaźników ESG
Najważniejsze ryzyka ESG w naszej działalności
IV Obszar środowiskowy
Emisje gazów cieplarnianych
Zużycie energii i wody
Ryzyka i szanse związane z klimatem
V Obszar społeczny
Różnorodność
Zatrudnienie
Prawa człowieka
Edukacja
Procedury należytej staranności dot. praw człowieka
VI Obszar ładu korporacyjnego
Struktura organów zarządczych
Podstawy prawne i regulacyjne ładu korporacyjnego
VII Cele na przyszłość
I List Wiceprezesa
I List Wiceprezesa Wartości
Sektor nansowy odgrywa wiodącą rolę w transformacji prowadzącej w kierunku zrównowa-
żonej gospodarki i ograniczenia emisji gazów cieplarnianych. Będąc wśród liderów rynku po-
zabankowych instytucji nansowych, zdajemy sobie sprawę z konieczności skupienia uwagi
na globalnych wyzwaniach, które cały czas zyskują na znaczeniu. Trend prowadzenia odpo-
wiedzialnego biznesu, oczekiwania inwestorów, wymogi prawne, a w szczególności rosnąca
świadomość społeczeństwa dotycząca zrównoważonego rozwoju, zmian klimatycznych, po-
szanowania godności i wolności ludzkiej, a także praw pracowników zainspirowały nas do spo-
rządzenia niniejszego podsumowania. Jednocześnie w tym sprawozdaniu chcemy przedstawić
podstawowe kierunki dalszych działań PragmaGO S.A.
Niniejszy raport jest podsumowaniem informacji pozanansowych PragmaGO S.A. przygoto-
wanym przez nas po raz pierwszy w historii spółki. W opracowaniu prezentujemy informacje z
zakresu niepodlegającego sprawozdaniu nansowemu, zawierające dane za 2022 r., obejmu-
jące kwestie środowiskowe, społeczne oraz korporacyjne. Ujęliśmy tutaj również najważniejsze
wydarzenia z pierwszego kwartału 2023 r., tj. przede wszystkim poszerzenie składu Zarządu
spółki. Ze względu na rodzaj prowadzonej działalności prezentujemy także informacje dotyczą-
ce standardów naszej obsługi, systemów bezpieczeństwa oraz prowadzenia relacji z klientami.
Z poważaniem
Jacek Obrocki
II Informacje ogólne o spółce
II Informacje ogólne o spółce Wartości Wartości
Kim jesteśmy i co robimy
PragmaGO to:
26 lat doświadczenia
8,215 mld zł udzielonego nansowania
751 tys. snansowanych faktur
13 340 klientów w 2022 r.
Czym zajmujemy się w PragmaGO?
Wspieramy mikro-, małych i średnich przedsiębiorców.
Jak to robimy?
Specjalizujemy się w nansowaniu ich biznesów, podchodząc do każdego klienta indywidual-
nie. Pieniądze dostarczamy szybko i bezpiecznie.
Czym wyróżniamy się na rynku usług nansowych?
Jesteśmy ntechem to znaczy realizujemy usługi nansowe, łącząc nasze doświadczenie z
nowoczesną technologią. Jako faktor niezwiązany z sektorem bankowym stosujemy uprosz-
czone, czytelne procedury, nie ograniczając dostępu do nansowania rmom z krótką historią
działalności. Szybkość werykacji transakcji i procesu decyzyjnego oraz dostępność usług fak-
toringu i nansowania cieszą się zainteresowaniem klientów i umożliwiają spółce szybki wzrost
udziału w rynku.
Dlaczego jesteśmy dobrzy w tym, co robimy?
Znamy problemy naszych klientów i dzięki temu tworzymy produkty, które je rozwiązują. Naj-
ważniejsza dla nas jest wygoda przedsiębiorcynasze usługi są proste, a przy tym innowacyj-
ne i gwarantują dostęp online do nansowania dokładnie w miejscu i czasie, w którym jest ono
potrzebne. Wychodzimy z założenia, że przedsiębiorcy, tak samo jak konsumenci, zasługują na
efektywne rozwiązania nansowe.
II Informacje ogólne o spółce
Jakie usługi świadczymy?
Nasze usługi faktoringu wyróżniają się elastycznością oferty i dostępnością nansowania.
W zależności od potrzeb nansujemy pojedyncze faktury (od czasu do czasu) lub faktury od
wskazanych kontrahentów na podstawie stałej umowy (cyklicznie). Udzielamy nansowania od
5 tys. do nawet 5 mln zł. Dynamicznie rozwijamy też lekkie produkty pożyczkowe, pozwala-
jące na realizowanie potrzeb w związku z codziennymi wydatkami rmowymi. Przedsiębior-
cy mogą wybierać spośród pożyczek ratalnych, pożyczek celowych (na wydatki rmowe) czy
nansowania podatków i należności publicznoprawnych. Jesteśmy liderem w innowacyjnych
płatnościach odroczonych dla biznesu (Buy Now, Pay Later). Proponujemy też nansowanie
w modelu Merchant Cash Advance, które polega na tym, że wartość spłaty zobowiązania jest
dostosowana do przychodów przedsiębiorcy.
Czy to bezpieczne?
Za rozwiązania technologiczne i cyberbezpieczeństwo odpowiada nasz software house
PragmaGO.tech. Podlegamy kontroli Komisji Nadzoru Finansowego, a w 2021 r. naszym właści-
cielem został Enterprise Investors – międzynarodowy fundusz, który współpracuje tylko z naj-
lepiej zarządzanymi spółkami. Posiadamy najwyższe w sektorze pozabankowym kapitały wła-
sne, co jest gwarancją stałości i dostępności naszego nansowania. Jesteśmy obecni na rynku
kapitałowym – regularnie w raportach giełdowych przekazujemy informacje na temat naszych
wyników i działań, są one też monitorowane przez nadzór korporacyjny.
Jak długo to robimy?
Mamy już 26 lat doświadczenia!
Historia spółki
PragmaGO S.A. – dawniej Pragma Faktoring S.A., Grupa Finansowa Premium S.A., a pierwotnie
spółka cywilna założona w Katowicach to spółka działająca na rynku usług nansowych od
1996 r. W 2001 r. wpisana do rejestru handlowego, działająca do 16 listopada 2006 r. jako GF
Premium sp. z o.o., a od 17 listopada 2006 r. przekształcona postanowieniem Sądu Rejonowego
w Katowicach Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego w spółkę akcyjną. W 2007
r. spółka zadebiutowała na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. W dniu 20 stycznia
2011 r. w wyniku nabycia akcji spółka została przejęta przez Grupę Kapitałową Pragma Inkaso
S.A., posiadającą kompleksową ofertę w zakresie zarządzania należnościami niewymagalnymi
i wymagalnymi. Uchwałą Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia z 14 marca 2011 r. Grupa Fi-
nansowa Premium S.A. zmieniła nazwę na Pragma Faktoring S.A., a następnie 16 kwietnia 2020
r. nazwa uległa zmianie na PragmaGO S.A. W 2021 r. w wyniku ogłoszonego wezwania większo-
ściowym akcjonariuszem PragmaGO S.A. stał się Polish Enterprise Funds SCA.
II Informacje ogólne o spółce
Misja i wartości
Misja i wartości PragmaGO zostały na nowo sformułowane w 2022 r. na podstawie rozmów
przeprowadzonych z pracownikami i wypełnionych przez nich ankiet. To wyjątkowo ważne, po-
nieważ wymienione elementy odzwierciedlają ducha całego zespołu, a nie wyłącznie idee Za-
rządu lub właścicieli. Przeprowadzone konsultacje pracownicze pozwoliły nam wyszczególnić
następujące składniki tworzące ideę naszej spółki.
WARTOŚCI
I. Odpowiedzialność:
· za wyniki całej rmy niezależnie od zajmowanego stanowiska,
· za i wobec ludzi, z którymi współpracujemy oraz dla których świadczymy usługi,
· za terminy i doprowadzenie prac do końca, długoterminową wartość i zachowanie najwyż-
szych standardów dokładności, solidności i sumienności.
II. Rozwój:
· chcemy stale podnosić swoje kwalikacje,
· poszerzamy horyzonty, jesteśmy otwarci na inny punkt widzenia, zmiany i innowacje,
· pracujemy kreatywnie, szukamy nowych rozwiązań opartych na nowoczesnych technolo-
giach.
III. Współpraca:
· jesteśmy silni siłą zespołu czerpiemy z synergii, nie pozostajemy ograniczeni doświadcze-
niami i wiedzą jednej osoby,
· dbamy o dobrą komunikację, pielęgnujemy lojalność, przyjaźń i szacunek wobec współpra-
cowników,
· gramy do jednej bramki – jesteśmy jednym dużym zespołem, który działa razem.
MISJA
Wspieramy przedsiębiorców w codziennej działalności i razem z nimi zmieniamy polską gospo-
darkę. W odpowiedzi na potrzeby klientów tworzymy rozwiązania, które pozwalają im uzyskać
stały i stabilny dostęp do nansowania. Dzięki temu przedsiębiorcy uzyskują bezpieczeństwo
nansowe, mogą się rozwijać i osiągać kolejne cele biznesowe. Stale inwestujemy w technolo-
gię, aby proces pozyskiwania nansowania wymagał od klienta minimalnego zaangażowania.
Jesteśmy „na wyciągnięcie ręki” w miejscu i czasie, w których przedsiębiorcy nas potrzebują.
II Informacje ogólne o spółce
Nasi partnerzy
Jesteśmy największym w Polsce dostawcą usług embedded nance (płatności odroczone) dla
biznesu. To gotowe rozwiązania, które przedsiębiorcy mogą wprowadzić do swojej codziennej
działalności, oferując kontrahentom udogodnienia w płatnościach i rozliczeniach. Tym samym
zwiększają swoje obroty i budulojalność klientów. Jednym z naszych największych partne-
w, we współpracy z którymi wdrożyliśmy usługę embedded nance, jest Allegro Biznes.
W 2022 r. opublikowaliśmy wnież stronę internetową dla partnerów wraz z przeznaczoną do
obsługi Strefą partnera, gdzie współpracujące z nami rmy mogą sprawdzić rozliczenia, statu-
sy umów, a także skontaktowsię z nami i pobrać potrzebne materiały marketingowe i inte-
gracyjne.
Wyniki współpracy z naszymi partnerami:
140 zrealizowanych projektów,
17 tys. klientów skorzystało z naszych usług,
223 tys. snalizowanych transakcji,
622 mln zł – wartość zrealizowanych transakcji.
Rekordowy rok 2022
223 761 snansowanych faktur (wzrost o 100% w stosunku do 2021 r.),
13 340 – tyle rm nas wybrało (8618 w 2021 r.),
1,63 mld zł snansowanych należności, co oznacza 58% wzrostu r/r,
3. miejsce w Polsce pod względem liczby klientów faktoringowych (wg danych Polskiego
Związku Faktorów oraz pod względem dynamiki rentowności (wzrost o 377% r/r) wg rankingu
Cashless.pl.
Ofertę PragmaGO charakteryzuje największa na rynku rozpiętość produktowa, która zaspokaja
potrzeby mikro-, małych i średnich przedsiębiorców związane z nansowaniem obrotowym.
Produkty spółki stają się coraz prostsze, bardziej intuicyjne i dostępne tam, gdzie jest biznes
naszego klienta. Potwierdzają to liczby, które pokazują dużo wyższą od rynku dynamikę wzro-
stu i coraz ważniejszą rolę PragmaGO w krajowym systemie nansowym.
Posiadamy najwyższe w sektorze pozabankowym kapitały własne, co jest gwarancją stałości
i dostępności naszego nansowania. Relacja długu oprocentowanego pomniejszonego o go-
tówkę do kapitałów własnych wynosi tylko 123% (przy kowenantowym wskaźniku możliwości
II Informacje ogólne o spółce
zadłużenia do poziomu 400%). W rankingu 100 największych polskich rm branży płatniczej
2022” przygotowanym przez Cashless.pl zdobyliśmy 3. miejsce pod względem dynamiki ren-
towności (wzrost o 377% r/r).
Za rozwiązania technologiczne i cyberbezpieczeństwo odpowiada nasz software house
PragmaGO.tech, tworzący rozwiązania IT specjalnie dla PragmaGO. Sukcesy na polu obsługi
klienta to liczne projekty wdrożeniowe i usprawnienia systemowe realizowane po stronie na-
szego wsparcia IT. Rok 2022 dla PragmaGO.tech to:
• 115 wdrożonych projektów,
• 322 zrealizowanych małych rozbudów i usprawnień technicznych,
• 53 zrealizowane duże zmiany w systemie,
• 2 projekty Lean realizowane w obszarze IT,
• 2 razy szybsze rozwiązywanie błędów pilnych i najpilniejszych,
• 218 otrzymanych rozbudów do analizy,
• 4515 zadań utworzonych w systemie Jira w projekcie systemowym.
We wrześniu 2022 r. PragmaGO przeprowadziła transakcję nabycia zorganizowanej części
przedsiębiorstwa Fandla Faktoring Sp. z o.o. To kolejne przejęcie dokonane przez PragmaGO w
historii spółki, wcześniej zostało ono przeprowadzone względem start-upu LeaseLink (obecnie
lider na rynku e-leasingu), Mint Software (obecnie PragmaGO.tech) oraz Brutto sp. z o.o. Dzięki
tym projektom PragmaGO ambitnie krok po kroku realizuje strategię rozwoju na rynku nanso-
wym. Organizacyjnie nabycie przez spółkę Fandli oznaczało dla PragmaGO przejęcie obsługi ok.
800 klientów oraz współpracy z wieloma partnerami biznesowymi. Proces przejęcia i wdroże-
nia zakończony został sukcesem, a doświadczony zespół pracowników Fandli funkcjonuje jako
warszawski oddział PragmaGO.
Władze spółki
Zarząd pełni kluczorolę w kierowaniu spółką, kieruje jej działalnością i określa zakres aktyw-
ności, a także opiniuje i nadzoruje zintegrowanie działań w zakresie zrównoważonego rozwoju
i odpowiedzialnego biznesu z celami biznesowymi. Za rok raportowy 2022 zarząd sprawowali
Tomasz Boduszek – Prezes Zarządu oraz Jacek Obrocki – Wiceprezes Zarządu. W 2023 r.
Zarząd spółki został rozszerzony do 5 członków:
Tomasz Boduszek – Prezes Zarządu
Jacek Obrocki – Wiceprezes Zarządu
Danuta Czapeczko – Wiceprezes Zarządu
II Informacje ogólne o spółce
Łukasz Ramczewski – Wiceprezes Zarządu
Tomasz Bogus – Wiceprezes Zarządu
Rada Nadzorcza sprawuje stały nadzór nad działalnością spółki we wszystkich dziedzinach jej
funkcjonowania. Działa na podstawie przepisów prawa oraz wewnętrznego regulaminu.
Składa się z siedmiu osób:
Dariusz Prończuk – Przewodniczący Rady Nadzorczej
Michał Kolmasiak – Członek Rady Nadzorczej
Piotr Lach – Członek Rady Nadzorczej
Jakub Kuberski – Członek Rady Nadzorczej
Agnieszka Kamola – Członek Rady Nadzorczej
Bartosz Chytła – Członek Rady Nadzorczej
Grzegorz Grabowicz – Członek Rady Nadzorczej
Akcjonariat
Struktura akcjonariuszy na dzień 27 marca 2023 r.
Akcjonariusz Liczba akcji Udział w kapitale Udział w głosach
Polish Enterprise Funds SCA
6 373 141 92,48% 93,18%
NPL Nova S.A.
446 770 6,48% 5,88%
Pozostali
71 130 1,04% 0,94%
6 891 041,00 100,00% 100,00%
III W drodze do zrównoważoności
III W drodze do zrównoważoności
Na szczycie ONZ we wrześniu 2015 r. w Nowym Jorku przywódcy krajów członkowskich ONZ
podpisali dokument Przekształcamy nasz świat: Agenda 2030 na rzecz zrównoważonego roz-
woju (ang. Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development). Zobowią-
zali się tym samym do zapewnienia dostępu do edukacji, żywności i czystej wody, a także do
podjęcia działań na rzecz: redukcji ubóstwa we wszystkich jego postaciach, równości szans,
wspierania praw człowieka, pokoju i stabilności na świecie, ochrony środowiska naturalnego,
łagodzenia zmian klimatycznych, dostępu do zrównoważonych źródeł energii.
Dokument ten zawiera 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju (ang. Sustainable Development Go-
als – SDGs), które mają być osiągane przez wszystkie strony rządy państw, organizacje mię-
dzynarodowe, organizacje pozarządowe, sektor nauki i biznesu, a także obywateli. Skupiają się
one wokół 5 obszarów: ludzi, planety, dobrobytu, pokoju, partnerstwa (ang. 5xP: people, planet,
prosperity, peace, partnership). Wspomniane Cele Zrównoważonego Rozwoju tworzą plan dzia-
łania na rzecz przemian i przeobrażeń świata, w którym potrzeby obecnego pokolenia mogą być
zaspokojone w sposób zrównoważony, z szacunkiem dla środowiska oraz z uwzględnieniem
potrzeb przyszłych generacji. Agenda 2030 to wskazówka dotycząca najważniejszych wyzwań
naszych czasów, przedstawiająca wizję budowy lepszego świata.
W grudniu 2019 r. Rada UE przyjęła konkluzje o wdrażaniu przez UE Agendy 2030 i jej 17 Celów
Zrównoważonego Rozwoju. Przedstawiciele tego organu potwierdzili, że one nieodzowne, by
wyeliminować ubóstwo oraz zapewnić obecnym i przyszłym pokoleniom życie w pokoju, zdro-
wiu i bezpieczeństwie. Podkreślili również, że aby zrealizować wizję i cele Agendy 2030, należy
przyspieszyć działania zarówno w UE, jak i w innych częściach świata. Obecnie UE i jej państwa
członkowskie odgrywają wiodącą rolę w realizacji tych celów.
Nie mniej ambitną strategię przewiduje Europejski Zielony Ład, który jest najbardziej odważną
strategią w dziejach Europy. Głównym jej celem jest doprowadzenie do neutralności klimatycz-
nej kontynentu do 2050 r. poprzez m.in. transformację systemu nansowania – budżet UE jest
dostosowywany do celów zielonej transformacji. Ponadto przewidziane wypłaty funduszy
unijnych dla przedsiębiorców na inwestycje w technologie przyjazne dla środowiska, wspiera-
nie innowacji przemysłowych, wprowadzanie czystych form transportu, obniżenie emisyjności
oraz zadbanie o efektywność energetyczną budynków.
Realizację założeń globalnej agendy rozwojowej przez Polskę monitoruje Ministerstwo Rozwo-
ju. Z kolei w wymiarze międzynarodowym wysiłki krajów rozwijających się na rzecz wypełniania
Agendy 2030 wspiera Ministerstwo Spraw Zagranicznych w ramach programu Polska pomoc.
III W drodze do zrównoważoności
Zrównoważony rozwój PragmaGO
Podjęcie działań na rzecz zrównoważonego rozwoju przez PragmaGO oznacza wprowadzanie
wzajemnie uzupełniających się zmian nie tylko w praktyce, ale przede wszystkim w sposobie
myślenia. Doprowadzi to do przyjęcia odpowiedzialnego podejścia nie tylko z myślą o teraźniej-
szości, lecz także o przyszłości.
Przygotowując raport zrównoważonego rozwoju po raz pierwszy w historii spółki i zagłębiając
się ściśle w tematykę ESG (E środowisko, S społeczna odpowiedzialność i G ład korpora-
cyjny, ang. Environmental, Social and Corporate Governance), zbadaliśmy nasze dążenie do
neutralności klimatycznej oraz zaangażowanie w zrównoważony rozwój społeczno-gospodar-
czy. Strategiczny nadzór nad obszarem ESG w naszej rmie objął Wiceprezes Zarządu Jacek
Obrocki, którego rolą jest nadzorowanie realizacji uwzględniania aspektów ESG w działaniach
spółki oraz koordynowanie działań spółki w zakresie zrównoważonego rozwoju i zarządzanie
nimi. Fundamentalna dla realizacji powyższego zadania jest konieczność zdeniowania pod-
stawowych potrzeb klienta i pracownika. Ma to na celu zapewnienie najwyższego poziomu sy-
nergii pomiędzy rozwojem biznesu, siłą zespołu a pielęgnacją szacunku i przyjaźni w zgodzie z
człowiekiem i środowiskiem.
Dla kogo jest ten raport
Dla pracowników:
Chcemy promować szacunek do środowiska i siebie nawzajem.
Chcemy budować zaangażowanie oraz zrozumienie dla naszej strategii rozwoju.
Chcemy inwestować w rozwój kapitału ludzkiego z poszanowaniem zasady life balance.
Dla klientów:
Chcemy budzić zaufanie.
Chcemy tworzyć rozwiązania biznesowe, produkty nansowe oraz strategie działania
uwzględniające potrzeby klienta.
Chcemy pokazać, jak ważny jest dla nas poziom zadowolenia klienta.
Dla akcjonariuszy:
Chcemy budować naszą wartość.
Chcemy prowadzić otwartą politykę informacyjną.
Chcemy budować świadomość konieczności zaangażowania w zrównoważony rozwój.
Dla partnerów biznesowych:
Chcemy nawiązywać relacje i wymieniać się doświadczeniami.
Chcemy zwiększać poziom zadowolenia z obsługi w relacjach handlowych.
III W drodze do zrównoważoności
Analiza istotności wskaźników ESG
Biorąc pod uwagę model biznesowy i rodzaj świadczonych usług, specykę sektora oraz ocze-
kiwania interesariuszy, zgodnie z wytycznymi do raportowania ESG przygotowanymi przez GPW
dla spółek notowanych dokonaliśmy analizy istotności ujawnianych danych ESG. Tym samym
ukierunkowaliśmy nasze badania na obszary, które mają kluczowe znaczenie w działalności
PragmaGO. Wyniki analizy obejmują wskaźniki zestawione w podziale na obszary.
OBSZAR ESG WSKAŹNIKI
ŚRODOWISKO
Zmiana klimatu Emisje gazów cieplarnianych
Zużycie energii
Ryzyka i szanse związane z klimatem
SPOŁECZEŃSTWO
Różnorodność Różnorodność w organach nadzorczych
Wskaźnik równości wynagrodzeń
Zatrudnienie Rotacja zatrudnienia
Wolność zrzeszania się i negocjacji zbiorowych
Bezpieczeństwo i higiena pracy
Prawa człowieka Polityka praw człowieka
Procedury należytej staranności dot. praw
człowieka
Ład korporacyj-
ny
Struktura organów zarządczych
ŁAD KORPORACYJNY
ŁAD KORPORA-
CYJNY
Kodeks etyczny
Polityka antykorupcyjna
Mechanizm zgłaszania naruszeń
Bezpieczeństwo
i ochrona
danych
Polityka ochrony danych
III W drodze do zrównoważoności
Najważniejsze ryzyka ESG w naszej działalności
IV Obszar środowiskowy
IV Obszar środowiskowy
Inicjatywy na rzecz ochrony środowiska naturalnego i klimatu stanowią jedne z najistotniej-
szych kwestii objętych Celami Zrównoważonego Rozwoju ONZ. Również Unia Europejska w
swoich działaniach dąży do osiągnięcia neutralności klimatycznej, stawiając sobie za cel po-
średni redukcję emisji o min. 55% do 2030 r. w porównaniu z 1990 r. Do osiągnięcia tego celu
będą musiały przyczynić się wszystkie kraje i wszystkie sektory gospodarki.
W PragmaGO jesteśmy świadomi tego, że nasza działalność operacyjna ma wpływ na środo-
wisko i klimat. Naszym celem jest wspieranie wpływu pozytywnego i ograniczanie tego niepo-
żądanego. W tym celu podejmujemy konkretne działania. Będąc częścią sektora nansowego,
jesteśmy zobowiązani wspierać swoim nansowaniem przedsięwzięcia green positive. Jeste-
śmy zainteresowani nansowaniem projektów w zakresie odnawialnych źródeł energii, wspie-
rających rozwój nowoczesnej infrastruktury oraz rozwiązań służących zmniejszeniu zużycia
energii, a także projektów wspierających elektromobilność oraz innych mających na celu zapo-
bieganie zanieczyszczeniom oraz zwiększanie możliwości recyklingu.
Zmianę rozpoczęliśmy od siebie samych. W historii działalności spółki przeszliśmy długą drogę
od tradycyjnego faktoringu klasycznego do bycia dostawcą najbardziej zaawansowanych usług
nansowych opartych na najnowszej technologii. Zainwestowaliśmy w nowoczesne, elastycz-
ne produkty i opracowanie intuicyjnych formularzy. Wdrożyliśmy rozwiązania pozwalające na
pełną obsługę transakcji wyłącznie drogą online. Operacje rozliczeniowe i księgowe odbywa-
się automatycznie, korzystamy również z automatycznej wysyłki dokumentów księgowych.
Mamy zaawansowanej klasy system CRM z opcją panelu klienta oraz modułem raportowym.
Można powiedzieć, że spółka dokonała transformacji z trybu oine do online, co nie tylko sta-
nowi realizację strategii biznesowej, ale również spełnia wymogi trendów środowiskowych.
We wrześniu 2022 r. spółka wprowadziła możliwość elektronicznego zawierania umów stałych
z wykorzystaniem platformy Autenti. Współpracując z tym dostawcą, proponujemy naszym
klientom kwalikowane podpisy elektroniczne. Oferujemy w ten sposób rozwiązanie umożli-
wiające podpisywanie dokumentów online tam, gdzie do tej pory stosowany btryb wyłącznie
papierowy. Posługując się urządzeniami z dostępem do Internetu z zachowaniem bezpieczeń-
stwa transakcji oraz pozostając w zgodzie z przepisami prawa, zyskaliśmy na szybkości pro-
cesu, dzięki czemu czas oczekiwania klienta na nansowanie stał się krótszy, a poziom emisji
wynikający z konieczności dojazdu do klienta oraz zużycie papieru znacznie zmalały.
Opierając się na danych liczbowych (wartości w przybliżeniu), można oszacować, że w 2022 r.
podpisaliśmy ponad 400 stałych umów faktoringu, co przekłada się na ok. 20 000 stron = 40
ryz papieru = 100 kg papieru = 2 średniej wielkości drzewa. Tyle jesteśmy w stanie zaoszczędzić,
wdrażając nowe technologie, przy czym liczba podpisywanych umów z roku na rok rośnie.
Po dokonaniu analizy ryzyka związanego z negatywnym wpływem naszej działalności na śro-
dowisko i klimat wyinterpretowaliśmy, że działalność naszej instytucji ma niewielki bezpośred-
ni wpływ środowiskowy. Branża nansowa nie należy bowiem do sektora w znacznej mierze
oddziałującego negatywnie na środowisko naturalne. Nie generujemy dużych ilości CO2, wy-
sokiego zużycia wody, a naszą działalnością nie powodujemy nadmiernej degradacji gleb. Jed-
nak i w naszej branży mierzymy się z dolegliwościami będącymi pochodną tego, jak obciążone
jest środowisko. Mamy tego świadomość, dlatego już teraz dokonujemy wewnętrznych zmian,
choćby poprzez wymianę oty na hybrydową, ograniczanie zużycia papieru czy zmianę dystry-
bucji wody.
IV Obszar środowiskowy
Emisje gazów cieplarnianych
Zakres raportowania emisji CO2 dotyczy:
• emisji bezpośrednich ze spalania paliw w pojazdach (ota samochodowa),
emisji pośrednich ze spalania paliw w celu wytworzenia kupowanej przez organizację energii
elektrycznej.
Zużycie energii i wody
Na podstawie analizy zużycia energii i wody na bieżąco podejmujemy działania, które służą ich
ograniczaniu.
Podjęliśmy również działania mające na celu ograniczenie ilości generowanego plastiku po-
przez zamontowanie dystrybutorów ltrujących wodę, podłączonych do sieci wodociągowej,
ograniczając w ten sposób ilość zamawianej wody butelkowanej. Przeprowadzamy także akcję
propagowania segregacji śmieci wśród pracowników, pełniąc w tym przypadku wnież rolę
edukatora.
W 2022 r. nie otrzymaliśmy informacji o żadnym przypadku naruszenia przez naszą spółkę
przepisów ochrony środowiska.
Ryzyka i szanse związane z klimatem
Zmiany, które dokonują się na naszych oczach w klimacie i środowisku, nowe technologie poja-
wiające się na rynku oraz regulacje prawne porządkujące powyższe mają coraz większy wpływ
na wystąpienie potencjalnych zagrożeń, jak również pojawienie się nowych ścieżek rozwoju,
wiążących się nieraz z koniecznością dostosowywania przez przedsiębiorców swoich proli
działalności do zmieniającej się gospodarki.
Efekty zmian w poszczególnych sektorach gospodarki mają wpływ na transformację działalno-
ści klientów na niskoemisyjną i odporną na zmianę klimatu, a w sektorze nansowym powodują
konieczność monitorowania zmian na rynku, ich potencjalnego wpływu na udzielane nanso-
wanie oraz dostosowanie pod to wewnętrznych procedur i rozwiązań.
IV Obszar środowiskowy
Warto również podkreślić, że analiza trendów uwidacznia coraz większą świadomość wyzwań
ekologicznych i klimatycznych wśród polskiego społeczeństwa, co w dłuższej perspektywie
wpłynie również na zmiany zachowania i oczekiwania klientów w stosunku do produktów i usług
oferowanych przez sektor nansowy.
Z naszej analizy wynika jednak, że nasz wpływ jako instytucji nansowej na klimat i środowi-
sko to przede wszystkim wpływ pośredni, wywierany w wyniku podejmowania decyzji związa-
nych z udzielaniem nansowania klientom z poszczególnych branż, czyli de facto wpływ oparty
na wewnętrznej polityce nansowania inwestycji i projektów. Poniżej przedstawiamy procen-
towy udział nansowanych branż.
IV Obszar środowiskowy
IV Obszar środowiskowy
Szereg dylematów środowiskowych i przeanalizowanych ryzyk może wpływać na kształt na-
szej organizacji. Analizując wpływ zmian środowiskowych i związanych z nimi uwarunkowań
prawnych, zidentykowaliśmywnież swoje szanse i perspektywy rozwoju oraz wytyczyliśmy
wskazówki co do kierunków dalszego działania:
1. Zwiększone nansowanie spowodowane diametralną zmianą branży TSL prowokującą
konieczność dokonania kosztownych inwestycji w nowoczesne technologie.
2. Zwiększone zapotrzebowanie branży budowlanej na zewnętrzne nansowanie w związ-
ku z ciągłą rozbudową nieruchomościową i rosnącymi cenami materiałów.
3. Zwiększenie udziału rynkowego w związku z ostrzejszymi wymogami banków w stosun-
ku do instytucji pozabankowych.
4. Wykorzystanie zaawansowanych technologii, będących naszą przewagą konkurencyj-
ną, w związku z tematyką klimatyczną, tak aby stało się to dla nas trampoliną wizerunkową.
V Obszar społeczny
V Obszar społeczny
Praca w naszej rmie oparta jest na zasadach wzajemnego szacunku, odpowiedzialnego dzia-
łania, pasji i zaangażowania oraz współpracy zespołowej. Dążymy do zapewnienia naszym pra-
cownikom najlepszych warunków pracy, a przy tym promujemy poszanowanie zasady work-life
balance. Naszą politykę wynagradzania opieramy na traktowaniu wszystkich pracowników w
sposób wny i uczciwy, a przy tym dbamy, by kształtowała się na rynkowym poziomie. We-
wnętrznymi dokumentami regulującymi warunki pracy i wynagradzania Regulamin pracy
oraz Regulamin wynagrodzeń.
żnorodność
Nie posiadamy sformalizowanej polityki żnorodności, jednak przy wyborze osób pełniących
funkcje w Zarządzie, Radzie Nadzorczej oraz zatrudnionych na stanowiskach kierowniczych
działamy z poszanowaniem zasady różnorodności, promując w szczególności kompetencje i
doświadczenie oraz styl pracy i myślenia. Przy dokonywaniu wyboru członków organów bądź
przy decyzjach o awansie kierujemy się równością i brakiem dyskryminacji, a decyzje podejmu-
jemy na podstawie obiektywnych kryteriów.
Zatrudnienie
Rotacja zatrudnienia w naszej rmie kształtuje się na niskim poziomie. Warto podkreślić, że nie
jest możliwe całkowite wykluczenie rotacji pracowników w rmie, niezależnie od starań praco-
dawcy, specyki stanowiska i atrakcyjności wynagrodzenia oraz pozapłacowych benetów. Ro-
tacja na stabilnym poziomie jest zdrowym zjawiskiem dla każdej organizacji, przynosi korzyści
w postaci nowych pracowników o lepszych kwalikacjach lub redukcję zbędnych etatów.
V Obszar społeczny
W naszej spółce nie działają żadne organizacji pracownicze, przy czym podkreślić należy, że
działalność takich organizacji jest dozwolona, a prawo do zrzeszania się unormowane jest w
Regulaminie pracy.
Prawa człowieka
W naszej spółce dbamy o przestrzeganie praw człowieka zarówno w odniesieniu do pracowni-
ków, partnerów biznesowych, jak i klientów. Znajduje to odzwierciedlenie zarówno w stosowa-
nych przez nas procedurach wewnętrznych, podejmowanych inicjatywach społecznych, jak i w
codziennej kulturze pracy.
Jesteśmy przekonani o tym, że kapitał ludzki to nasze istotne aktywo, dlatego zapewniamy
szkolenia i warsztaty podnoszące jakość pracy i obsługi. Dajemy naszym pracownikom moż-
liwość wyrażania swoich opinii dotyczących organizacji i warunków pracy i kultury organiza-
cyjnej. Umożliwiamy anonimowe zgłaszanie naruszeń prawa oraz informowanie o nieprawidło-
wościach. Dyrektorzy działów odbywają cykliczne spotkania ze swoimi zespołami, dokonując
podsumowania prac, napotkanych problemów i sposobów ich rozwiązania. Zebrania te służą za-
wno załatwieniu bieżących spraw, jak i temu, by dać pozostałym członkom zespołu niezbędne
doświadczenie na przyszłość. Poza spotkaniami zespołów odbywają się również spotkania in-
dywidualne, podczas których podsumowuje się efekty pracy w wyniku dialogu z pracownikiem,
zbiera się informację zwrotną dotyczącą bieżącej pracy oraz uzyskuje się podstawę do oceny
okresowej pracownika. Regulamin wynagrodzjest jawny i klarowny, a zasady wynagradzania
uwzględniają zasady równości i proporcjonalności. Nasze systemy premiowe uzależnione
od specyki wykonywanej pracy, jej charakteru, z uwzględnieniem kwalikacji, umiejętności i
wyników pracy pracownika. Na podobnej zasadzie opierają się decyzje o awansie zawodowym.
Ponadto podejmujemy najwyższe starania zapobiegające naruszaniu praw człowieka, w tym
praw pracowniczych. W 2022 r. nie prowadziliśmy żadnej sprawy pracowniczej.
Podczas przeprowadzanych rekrutacji nowych pracowników kandydaci traktowani w spo-
sób zapewniający im równość. Wykluczamy wszelkie przejawy dyskryminacji. Dbamy o to, aby
rozmowy rekrutacyjne prowadzone były w taki sposób, aby nie naruszać prawa i godności oso-
bistej kandydatów.
Podejmujemy wszelkie niezbędne środki służące ochronie danych osobowych i danych wrażli-
wych naszych pracowników oraz klientów. Posiadamy starannie przygotowane procedury, któ-
rych przestrzegamy, informacyjne zapisy w umowach z klientami oraz restrykcyjne uregulowa-
nia w umowach z brokerami i partnerami, którzy mają dostęp do takich danych.
V Obszar społeczny
Edukacja
W odniesieniu do naszych klientów, potencjalnych klientów oraz ogólnie przedsiębiorców pod-
jęliśmy inicjatywę tworzenia poradnika nansowego, dostępnego dla wszystkich chętnych na
naszej stronie internetowej www.pragmago.pl. W ten sposób chcemy wesprzeć przedsiębior-
ców w podejmowaniu decyzji biznesowych i nansowych. Nasi eksperci przygotowują na bieżą-
co zestaw branżowych instrukcji w formie przewodników nansowych. Budujemy w ten sposób
wśród społeczeństwa wiedzę i doświadczenie głównie w dziedzinie nansów i podatków, zapo-
znając z zasadami prowadzenia biznesu, podejmując tematy ważne z punktu widzenia przed-
siębiorcy, stosując łatwą do zrozumienia formę i język. Wyjaśniamy, czym m.in. amortyza-
cja środków trwałych, kapitał obrotowy, faktura korygująca; doradzamy, na co zwracać uwagę,
podpisując umowę faktoringową; opisujemy, jak uzyskać licencję transportową itp. W 2022 r. w
naszym poradniku pojawiły się 44 nowe teksty, opublikowaliśmy także 2 e-booki: „14 sposobów
na optymalizację kosztów w mikro i małej rmieoraz „Jak sprawdzić konkurencję i dlaczego
każda rma powinna to zrobić chociaż raz?”.
Angażujemy się również w akcje społeczne takie jak Katowice Business Run. W ten sposób pro-
mujemy wśród naszych pracowników oraz ogóle społeczeństwa ruch i zdrowie, a jednocześnie
pomagamy osobom z niepełnosprawnościami.
Procedury należytej staranności dot. praw człowieka
Zapisy odnoszące się do poszanowania praw człowieka, takie jak równe traktowanie w zatrud-
nieniu, przeciwdziałanie mobbingowi czy warunki zatrudnienia kobiet w ciąży umieściliśmy w
nadrzędnym dokumencie, tj. w Regulaminie pracy. Uchwaliliśmy również Kodeks etyki, który
wskazuje kierunki, w jakich podążamy, realizując politykę praw człowieka. Mamy jasną, czytelną
i rzeczową procedurę anonimowego zgłaszania naruszeń. W zakresie bezpieczeństwa i higieny
pracy korzystamy z zewnętrznych usług rmy usługowo-doradczej, która dba o odpowiednie
pod kątem bhp warunki pracy naszych pracowników. Prowadzimy szkolenia wstępne i okreso-
we z bezpieczeństwa i higieny pracy, refundujemy także zakupy okularów korygujących wzrok
do pracy przy monitorze. Donansowujemy naszym pracownikom prywatną opiekę medyczną
oraz zapewniamy dodatkowe benety w postaci pakietów sportowych dla osób zainteresowa-
nych.
VI Obszar społeczny
VI Obszar ładu korporacyjnego
Ład korporacyjny jest zbiorem zasad postępowania zarówno dla organów spółek, jak wnież
dla członków organów tych spółek Rady Nadzorczej, Zarządu oraz akcjonariuszy, mającym
zapewnić prawidłowe zarządzanie spółką. Na jakość ładu korporacyjnego wpływ mają zatem
profesjonalna kadra zarządzająca i dobrze zorganizowany system zarządzania i funkcjonowa-
nia rmy.
Struktura organów zarządczych
W celu osiągnięcia najwyższych standardów w związku z wykonywaniem przez Zarząd i Radę
Nadzorczą spółki swoich obowiązków i wywiązywaniem się z nich w sposób efektywny, w skład
Zarządu i Rady Nadzorczej powoływane są wyłącznie osoby posiadające odpowiednie kompe-
tencje, umiejętności i doświadczenie.
Członkowie Zarządu działaw interesie spółki i odpowiedzialni za jej działalność. Do Zarządu
należy w szczególności przywództwo w spółce, zaangażowanie w wyznaczanie jej celów stra-
tegicznych i ich realizacja oraz zapewnienie spółce efektywności i bezpieczeństwa.
Członkowie Rady Nadzorczej kierują się w swoim postępowaniu, w tym w podejmowaniu decy-
zji, niezależnością własnych opinii i osądów, działając w interesie spółki.
Rada Nadzorcza pracuje w kulturze debaty, analizując sytuację spółki na tle branży i rynku na
podstawie materiałów przekazywanych jej przez Zarząd spółki, a także materiałów pozyskiwa-
nych spoza niej, z wykorzystaniem wyników prac swoich komitetów. Rada Nadzorcza w szcze-
gólności werykuje pracę Zarządu pod kątem osiągania ustalonych celów oraz monitoruje wy-
niki osiągane przez spółkę.
Zarząd Spółki (stan na marzec 2023 r.)
Tomasz Boduszek – Prezes Zarządu
Absolwent Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach na Wydziale Prawa i Administracji. Od wrze-
śnia 2003 r. pełnił funkcję Prezesa Zarządu Pragma Inkaso sp. z o.o., a następnie (po prze-
kształceniu spółki) od 2011 r. pełni funkcję Prezesa Zarządu PragmaGO S.A.
Jacek Obrocki – Wiceprezes Zarządu
Ekonomista z ponad 20-letnim doświadczeniem. Specjalizuje się w analityce nansowej i gieł-
dowej oraz bankowości inwestycyjnej. Uzyskał m.in. tytuł Chartered Financial Analyst (CFA),
ukończył liczne szkolenia z zakresu JBO, MBO, M&A, rachunkowości (PSR, IAS, US GAAP), prawa
o publicznym obrocie papierami wartościowymi, prawa handlowego. Ekspert PragmaGO w za-
kresie analizy rynków nansowych i makroekonomii.
VI Obszar społeczny
Danuta Czapeczko– Wiceprezes Zarządu
Z wykształcenia magister ekonomii, absolwentka Uniwersytetu Wrocławskiego. Ukończyła też
studia podyplomowe z zarządzania marketingiem na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowi-
cach. Ma ponad 16 lat doświadczenia w obszarze marketingu i zarządzania sprzedażą. Jako
Chief Growth Ocer jest odpowiedzialna za wyniki pracy zespołu rozwijającego innowacyjne
produkty nansowe w kanale współpracy partnerskiej. Specjalizuje się w usługach embedded
nance dla biznesu, w tym płatnościach BNPL oraz Merchant Finance, wprowadzając na rynek
nowe rozwiązania dla polskich przedsiębiorców.
Łukasz Ramczewski – Wiceprezes Zarządu
Menedżer z ponad 12-letnim doświadczeniem w obszarze rynków nansowych, faktoringu i -
nansowania sektora MŚP. Z wykształcenia magister prawa, absolwent Wyższej Szkoły Finansów
i Prawa w Bielsku-Białej. Od początku kariery związany zawodowo z PragmaGO, gdzie od 2018
r. pełni rolę dyrektora ds. sprzedaży, kierując kilkunastoosobowym zespołem. Bierze czynny
udział w tworzeniu produktów i rozwiązań nansowych, odpowiadając na zmieniające się po-
trzeby polskich przedsiębiorców.
Tomasz Bogus – Wiceprezes Zarządu
Na swojej drodze zawodowej był m.in. CEO Banku Pocztowego oraz BNP Paribas, a także nte-
chowych projektów X_Changer i Fandla (współzałożyciel i Prezes Zarządu Fandla Faktoring).
W PragmaGO odpowiada za rozwój Pragmy poza granicami Polski jako Manager ds. Rozwoju
Zagranicznego.
Rada Nadzorcza
Dariusz Prończuk – Przewodniczący Rady Nadzorczej
Absolwent Wydziału Handlu Zagranicznego w SGPiS w Warszawie. Jest Partnerem Zarządzają-
cym w Enterprise Investors sp. z o.o. oraz Członkiem Zarządu w tej spółce. Jest także członkiem
Rad Nadzorczych spółek z portfela Enterprise Investors, obecnie wnież członkiem Rady Nad-
zorczej Vehis Sp. z o.o. oraz Unilink S.A. Posiada 35-letnie doświadczenie w obszarze private
equity oraz corporate nance w regionie państw Europy Środkowej. Od 1993 r. przeprowadził w
Enterprise Investors ponad 20 inwestycji głównie w sektorze usług nansowych, IT, branży
budowlanej i FMCG, w tym w takich inwestycjach jak: Lukas, Comp Rzeszów (aktualnie Asseco
Poland), COMP, Magellan, Kruk, Netrisk i AVG.
VI Obszar społeczny
Bartosz Chytła – Członek Rady Nadzorczej
Absolwent Wydziału Zarządzania i Marketingu Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Posia-
da dyplom MBA École nationale des ponts et chaussées w Paryżu oraz Uniwersytetu w Bristolu.
Karierę zawodową rozpoczął w 1996 r. w Pierwszym Polsko-Amerykańskim Banku S.A. Od 2004
r. piastowstanowisko Wiceprezesa Zarządu Fortis Bank S.A. W latach 2008–2012 był najpierw
Członkiem, a później Prezesem Zarządu Banku DnB NORD Polska S.A. Od 2012 r. do 2013 r. pia-
stowfunkcję Wiceprezesa Zarządu Getin Holding SA. W latach 2013–2015 pełnił obowiązki
Prezesa Zarządu Meritum Banku ICB S.A. Od 2015 r. do 2019 r. pracował na stanowisku Pierw-
szego Wiceprezesa Zarządu Nest Banku S.A.
Grzegorz Grabowicz – Członek Rady Nadzorczej
Ukończył Uniwersytet Łódzki w 1998 r. na wydziale zarządzania i marketingu, na specjalizacji
rachunkowość. W 2010 r. ukończprogram organizowany przez Nottingham Trent University
oraz WSB przy Uniwersytecie Poznańskim, uzyskując tytuł EMBA (Executive Master of Busi-
ness Administration). Ponadto posiada uprawnienia biegłego rewidenta. Od stycznia 2019 r.
jest Członkiem Zarządu i dyrektorem nansowym w Spółce Mabion S.A. Zdobywał wiedzę i do-
świadczenie w zarządzaniu, kolejno pracując: w latach 1998–2003 w Dziale Audytu w Deloitte,
w 2003 r. pełnił funkcję kontrolera nansowego w BFF Polska S.A. (dawniej Magellan S.A.), w la-
tach 2004–2017 był dyrektorem nansowym w BFF Polska S.A. i wiceprezesem Zarządu w BFF
Polska S.A. W latach 2010–2013 był Prezesem Zarządu MEDFinance S.A. W latach 20072017
był członkiem Rady Nadzorczej Magellan Czechy oraz Magellan Słowacja. W latach 2013–2017
był Przewodniczącym Rady Nadzorczej MEDFinance S.A. Od listopada 2018 r. jest członkiem
Rady Nadzorczej XTB Dom Maklerski S.A., od 2014 r. do października 2018 r. bczłonkiem Rady
Nadzorczej Skarbiec Holding S.A. Od października 2017 r. do sierpnia 2020 r. bczłonkiem Rady
Nadzorczej Develia S.A. (dawniej LC Corp S.A.) oraz od czerwca 2018 r. do maja 2019 r. człon-
kiem Rady Nadzorczej Medicalgorithmics S.A.
Agnieszka Kamola – Członek Rady Nadzorczej
Ukończyła Wyższą Szkołę Przedsiębiorczości i Zarządzania im. L. Koźmińskiego w Warszawie na
kierunku nanse i bankowość. Ma ponad 21-letnie doświadczenie w sprzedaży, w tym ponad 20
lat w obszarze płatności elektronicznych w e-commerce. Była odpowiedzialna za zarządzanie
sprzedażą bezpośrednią i pośrednią, pracując na stanowiskach managerskich dla takich rm
jak: eCard, eService, PayU oraz Straal. Od 2021 r. prowadzi przedsiębiorstwo BISCOM Sebastian
Bryzek w spadku jako zarządca sukcesyjny.
Michał Kolmasiak – Członek Rady Nadzorczej
Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego we Wrocławiu, Wydziału Prawa i Administracji (2001
r.). Karierę zawodorozpoczął w 2001 r., podejmując pracę w Domu Obrotu Wierzytelnościami
Cash Flow S.A. oraz Sofor Inkaso s.c. jako specjalista ds. windykacji. Od kwietnia 2002 r. peł-
nił funkcję Członka Zarządu w Pragma Inkaso sp. z o.o., następnie w Pragma Inkaso S.A., a od
stycznia 2008 r. do stycznia 2015 r. pełnił funkcję Wiceprezesa Zarządu Pragma Inkaso S.A., zaś
VI Obszar społeczny
od lutego 2021 r. pełni funkcję Prezesa Zarządu tej spółki. W latach 2008–2017 był Członkiem
Zarządu w spółce Pragma Collect sp. z o.o. (obecnie Pragma Faktor sp. z o.o.). Od 2006 r. jest
Prezesem Zarządu w spółce Guardian Investment sp. z o.o. Od lutego 2011 r. pełni funkcję Prze-
wodniczącego Rady Nadzorczej PragmaGO S.A.
Jakub Kuberski – Członek Rady Nadzorczej
Studiowna Uniwersytecie Warszawskim na kierunkach informatyka i ekonometria oraz pra-
wo. Ma 10-letnie doświadczenie w obszarze private equity. W latach 2010–2013 był zatrudniony
na stanowisku Analityka i Associate w Kulczyk Investments. Od października 2013 r. związa-
ny jest z Enterprise Investors (EI). Karierę w EI rozpoczął od stanowiska Analityka, następnie
awansował na Dyrektora Inwestycyjnego, a w lipcu 2019 r. objął stanowisko Vice President. Był
wnież członkiem Rad Nadzorczych kilku spółek z portfela Enterprise Investors z obszaru no-
woczesnych technologii i usług nansowych; obecnie jest członkiem Rady Nadzorczej Unilink
S.A. z siedzibą w Warszawie.
Piotr Lach – Członek Rady Nadzorczej
Ukończył w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie studia wyższe na kierunku nanse i ra-
chunkowość. W latach 2014–2017 współpracowz PwC Polska sp. z o.o. w charakterze Asso-
ciate. Karierę w EI rozpoczął w 2017 r. od stanowiska Analityka, a następnie od stycznia 2021
r. objął stanowisko Dyrektora Inwestycyjnego. Obecnie zasiada w Radach Nadzorczych spółki
Wento sp. z o. o. oraz spółek z grupy Vehis.
Podstawy prawne i regulacyjne ładu korporacyjnego
Obowiązujący w PragmaGO S.A. ład korporacyjny wynika z przepisów prawa, w szczególności
Kodeksu spółek handlowych i przepisów regulujących funkcjonowanie rynku kapitałowego oraz
zaleceń zawartych w dokumentach: Dobre praktyki spółek notowanych na GPW oraz Zasady
ładu korporacyjnego dla instytucji nadzorowanych.
W spółce przyjęte zostały następujące regulaminy, polityki i procedury, regulujące zagadnienia
ochrony środowiska, polityki społecznej i ładu korporacyjnego:
1. Polityka zrównoważonego rozwoju – opiera się na trzech podstawowych założeniach:
a. wraz z realizacją strategii rozwoju spółki, dzięki postępowi techniki, będziemy reduko-
wać szkodliwy wpływ na środowisko i klimat;
b. zdeniujemy podstawowe potrzeby klienta i pracownika, aby zapewnić najwyższy po-
ziom synergii pomiędzy rozwojem biznesu, siłą zespołu oraz pielęgnacją szacunku i przyjaźni
w zgodzie z prawami człowieka i pracownika;
VI Obszar społeczny
c. od naszych klientów, brokerów i partnerów biznesowych będziemy oczekiwać tożsa-
mych postaw, reprezentowanych w prowadzonej przez nich działalności.
W konsekwencji powyższych założeń (pkt. a–c) wyodrębnione zostały następujące obszary
działań PragmaGO: społecznej odpowiedzialności biznesu, ochrony interesów (w tym zarzą-
dzania koniktami), ochrony środowiska, przestrzegania praw człowieka (w tym praw pracow-
nika) oraz antykorupcji.
2. Filary współpracy z PragmaGO S.A. – zgodnie z obowiązującą Polityką zrównoważonego
rozwoju w PragmaGO oczekujemy od naszych klientów, kontrahentów, brokerów oraz partne-
w biznesowych reprezentowania tożsamych postaw w prowadzonej przez nich działalności
do tych, jakie my reprezentujemy w założonych przez nas obszarach działań w dążeniu do
zrównoważonego rozwoju, spełniającego wymogi należytej staranności w zakresie ochrony
środowiska i praw człowieka oraz etyki biznesu. Kontrahenci PragmaGO potwierdzają zgod-
ność prowadzenia biznesu z powyższymi standardami poprzez akceptację i podpisanie regu-
laminów nansowania i umów współpracy.
3. Kodeks etyki – przedstawia podstawowe normy etyczne pracowników PragmaGO. Ko-
deks ten określa następujące zasady postępowania:
a. Jesteśmy odpowiedzialni.
b. Traktujemy innych z szacunkiem.
c. Kładziemy nacisk na współpracę.
d. Pracujemy z pasją.
Uzupełnieniem Kodeksu etyki polityki szczegółowe, które doprecyzowują obszary i zagad-
nienia wyjątkowo wrażliwe z punktu widzenia etycznego:
3.1 Polityka antykorupcyjna – odnosi się do wszystkich pracowników, a jej przestrzeganie
jest bezwzględnie obowiązkowe. Określa normy i zasady związane z przeciwdziałaniem korup-
cji i łapownictwu, przedstawia szczegółowe wytyczne i wskazówki mające na celu: określenie
obszarów potencjalnie narażonych na ryzyko korupcji oraz ograniczenie ryzyka wystąpienia
zjawiska korupcji w PragmaGO.
3.2 Regulamin zarządzania koniktem interesów – zawiera zasady przeciwdziałania konik-
tom interesów, określa niezbędne czynności mające na celu identykację i unikanie koniktów
interesów, a w razie ich wystąpienia – umożliwia odpowiednie nimi zarządzanie.
4. Polityka pracownicza – porządkuje relacje pracownicze, wprowadza zasady zarządzania
i zatrudniania pracowników, w tym określa i doprecyzowuje takie elementy jak:
a. WARTOŚCI – pracownicy PragmaGO – ich odpowiedzialność, rozwój i współpraca – to
kapitał organizacji. Dbamy o przestrzeganie praw człowieka zarówno w odniesieniu do pra-
VI Obszar społeczny
cowników, partnerów biznesowych, jak i kandydatów na stanowiska.
b. ZARZĄDZANIE I KOMUNIKACJA – pracownicy mają możliwość wyrażania opinii do-
tyczących organizacji, warunków pracy i kultury organizacyjnej, w tym mogą informować o
nieprawidłowościach.
c. WYNAGRODZENIA I ROZWÓJ – PragmaGO oferuje swoim pracownikom rynkowe i sta-
bilne warunki zatrudnienia. Zasady wynagradzania pracowników reguluje wewnętrzny Regu-
lamin wynagrodzeń, który jest dokumentem jawnym i klarownym, a zasady wynagradzania w
nim zawarte uwzględniają zasadywności i proporcjonalności. Dodatkowe systemy premio-
we uzależnione są od specyki wykonywanej pracy, jej charakteru, z uwzględnieniem kwali-
kacji, umiejętności i wyników pracy pracownika. Na podobnej zasadzie opierają się decyzje o
awansie zawodowym.
d. PROCEDURA REKRUTACJI – na wszystkich etapach rekrutacji PragmaGO dąży do za-
chowania wysokich standardów rzetelności i wykluczenia wszelkich przejawów dyskryminacji.
Dbamy o podmiotowe traktowanie człowieka, przestrzegając zasady równych szans dla kobiet
i mężczyzn oraz niedyskryminacji z jakichkolwiek przyczyn w zakresie zatrudnienia.
e. RODO W REKRUTACJI – spełniamy obowiązki informacyjne zgodnie z przepisami RODO.
f. BEZPIECZEŃSTWO I HIGIENA PRACY – dbamy o bezpieczne i higieniczne warunki pracy,
prowadzone są szkolenia wstępne i okresowe z zakresu bhp. W ramach dodatkowych bene-
tów pozapłacowych PragmaGO udostępnia swoim pracownikom możliwość przystąpienia do
programu prywatnej ochrony zdrowia, donansowuje pracownikom koszty zakupu okularów
korekcyjnych, realizuje poszanowanie zasady work-life balance.
5. Polityka bezpieczeństwa ochrony i przetwarzania danych osobowych – zapewnienie
ochrony danych osobowych rozumiane jest jako zagwarantowanie ich poufności, integralno-
ści oraz dostępności na odpowiednim poziomie. Zawarte w niej reguły obowiązują wszystkich
pracowników, kierownictwo oraz podmioty współpracujące z PragmaGO na podstawie umów
cywilnoprawnych.
Polityka określa m.in.:
a. zasady dotyczące przetwarzania danych osobowych,
b. podmioty odpowiedzialne za ochronę danych osobowych,
c. upoważnienia i podstawę prawną do przetwarzania danych osobowych,
d. przypadki naruszenia ochrony danych osobowych,
e. procedurę zgłaszania naruszeń danych osobowych organowi nadzorczemu.
Stosujemy wewnętrznie katalog zasad bezpieczeństwa danych obowiązujący wszystkich pra-
cowników, którego celem jest przede wszystkim zapewnienie ochrony przetwarzanych danych
osobowych przed wszelkiego rodzaju zagrożeniami.
VI Obszar społeczny
6. Wewnętrzna procedura w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy i nansowaniu
terroryzmu określa obowiązki PragmaGO w obszarach:
a. oceny ryzyka związanego z praniem pieniędzy i nasowaniem terroryzmu, odnoszącego
się do prowadzonej działalności, z uwzględnieniem czynników ryzyka dotyczących klientów,
państw lub obszarów geogracznych, produktów, usług, transakcji,
b. wykonywania środków bezpieczeństwa nansowego,
c. analizy i oceny ryzyka,
d. przechowywania informacji,
e. stosowania szczególnych środków ograniczających.
Wszystkie wewnętrzne regulaminy i dokumenty opisujące politykę rmy dostępne dla każ-
dego z pracowników, dodatkowo Polityka zrównoważonego rozwoju, Filary współpracy oraz
Kodeks etyczny opublikowane na naszej stronie internetowej, tak aby współpracujące z
nami podmioty miały dostęp do wyznawanych przez nas zasad i podjętych wyzwań. Na bie-
żąco aktualizujemy wnież nasze procesy i działania w zakresie AML. Każdy z pracowników
został zapoznany z treścią powyższych dokumentów. W okresie objętym niniejszym obszarem
nie stwierdzono przypadków naruszenia zasad ładu korporacyjnego.
VII Cele na przyszłość
VII Cele na przyszłość
W podsumowaniu zakresu wdrożenia przez PragmaGO dbałości o środowisko, prawa człowie-
ka i zarządzanie pracownikami ważne jest, aby wyznaczyć sobie cele ambitne, ale realne do
spełnienia oraz traające w punkt, czyli takie, które dadzą faktyczny wpływ na dążenie do zrów-
noważonego rozwoju.
Największym priorytetem w naszej pracy jest klient wraz z jego potrzebami. Zadowolenie klien-
ta odgrywa kluczową rolę i jest naszym nadrzędnym celem. Dbamy o najwyższe standardy ja-
kości obsługi klientów i ten aspekt pozostanie niezmiennie naszym strategicznym założeniem.
W rozmowach z naszymi klientami dalej chcemy na bieżąco monitorować poziom satysfakcji
oraz kłaść nacisk na to, aby oferowane produkty były adekwatne do ich potrzeb. Chcemy za-
pewnić klientom należyte zainteresowanie, rzetelność i staranność oraz na bieżąco usuwać
stwierdzone nieprawidłowości, a także udzielać wyczerpujących odpowiedzi w możliwie naj-
krótszym czasie.
W ramach Poradnika nansowego przedsiębiorcy prowadzonego na naszej stronie internetowej
chcemy częściej publikować artykuły o tematyce sięgającej do ESG. Chcemy promować wśród
przedsiębiorców Cele Zrównoważonego Rozwoju i poza radami stricte biznesowymi i księgo-
wymi pokazywać również perspektywę kierunków rozwoju gospodarki oraz wymogów, które
wciąż ewoluują wraz z regulacjami, jakie wprowadza Unia Europejska. Planujemy stworzyć se-
rię artykułów uświadamiających potrzebę powstrzymania zmian zachodzących w środowisku
naturalnym i klimacie. Zależy nam również na tym, aby w ten sposób znajdywać realne i osią-
galne rozwiązania dla przedsiębiorców w ich drodze do prowadzenia zrównoważonego biznesu,
które również będziemy chcieli w dalszej kolejności pomóc im snansować.
Poniższe założenia uwzględniają czynniki ESG w najważniejszych obszarach naszej działalno-
ści – tam, gdzie mamy rzeczywisty wpływ na przyszłość.
CEL 1 – opracowanie narzędzi pomiarowych i badawczych oraz metodologii oceny ryzyk ESG.
Proces zbierania danych to pierwszy krok w kierunku zarządzania nie tylko ryzykiem bizneso-
wym, ale wnież ryzykiem ESG. Tylko zbadanie stanu wyjściowego, w jakim znajduje się spółka,
analiza realnych wyników i wyciągnięcie konstruktywnych wniosków pozwala dobrze przygo-
towsię do obowiązku raportowania nienansowego. Opracowanie narzędzi pomiarowych i
przeprowadzenie za ich pomocą badań diagnozujących pozwoli ocenić stan początkowy, do
którego odnosić się będzie analiza poczynionych postępów. Naszym stałym zadaniem jest jak
najwięcej wiedzieć o klientach oraz wykorzystywać tę wiedzę do zwiększania ich komfortu we
współpracy. Jednocześnie ciągłe poszerzanie wiedzy o naszych klientach pozwoli opracow
metodologię oceny ryzyk ESG, co wykorzystamy do wprowadzenia punktów scoringowych do
oceny zrównoważoności klienta.
Dane, które szczegółowo zmierzymy, i narzędzia, które planujemy wdrożyć, to przede wszyst-
kim:
1. Analiza portfela klientów pod względem różnorodności płci, wieku oraz adresów reje-
strowych – badanie w zakresie realizacji zasady równości szans i niedyskryminacji w dostęp-
ności do usług nansowych.
VII Cele na przyszłość
2. Wdrożenie projektu CEM.
3. Przeprowadzenie oceny satysfakcji NPS.
CEL 2 – prosty język, przyjazna komunikacja.
Klient PragmaGO to przedsiębiorca, który w prowadzonym biznesie oczekuje szybkiego nan-
sowania bez zbędnych formalności. Niezbędne minimum dokumentacyjne, jasne i precyzyjne
warunki współpracy oraz prosty język w komunikacji to aspekty, które pozwalają klientowi po-
czuć się pewnie i bezpiecznie. Do tego szybkie i skuteczne doradztwo oraz przejrzysty proces
reklamacyjny wpływają na wzmocnienie relacji z klientem i jego poczucie komfortu. Dlatego
dalej będziemy tworzyć procesy i produkty tak, by były maksymalnie wygodne dla naszych
klientów.
Zamierzamy realizowten cel, podejmując następujące działania:
1. Zmapowanie procesów w celu likwidacji zbędnych etapów, złego wykorzystania czasu i
pracy pracownika.
2. Wystandaryzowanie komunikacji prowadzonej z klientem – liczba, jakość i spójność
wiadomości, rodzaj używanego języka.
3. Badanie procesu reklamacyjnego z punktu widzenia klienta w celu podniesienia jego
transparentności i dostępności.
CEL 3 – podążanie w kierunku PAPERLESS.
Chcemy dalej automatyzować nasze powtarzalne działania, by uczynić procesy wygodniejszy-
mi i efektywniejszymi, co jednocześnie da nam więcej czasu na budowę relacji z klientami oraz
na kreację i innowację. Zwiększając liczbę umów zawieranych elektronicznie oraz wdrażając
kolejne procesy online, tworzymy nie tylko wygodniejsze rozwiązania dla klientów, ale również
zyskujemy czas naszych pracowników na odpowiadanie na ich potrzeby. Są to również działa-
nia pożądane z punktu widzenia naszego środowiska. Zmniejszenie ilości zużywanego papieru,
a tym samym ograniczenie wycinki lasów i produkcji śmieci stanowi ulgę dla ekosystemu.
Przykłady działań zmierzających do realizacji tego celu:
1. Zwiększenie liczby stałych umów podpisywanych drogą elektroniczną o 30%.
2. Analiza wewnętrznych procesów pod kątem automatyzacji w celu likwidacji zbędnego
zużycia papieru.
3. Wsparcie fundacji, która jest związana z dbałością o drzewostan, sadzeniem drzew i
ochroną lasów.
Z poważaniem
Jacek Obrocki