Rynek faktoringu ma się dobrze, a będzie jeszcze lepiej

W ubiegłym roku rynek faktoringowy w Polsce wzrósł o ponad 19% i, co ciekawe, od wielu lat rozwija się w tempie szybszym niż cała gospodarka. Tendencja wzrostowa powinna się utrzymać, a firmy faktoringowe obecne na polskim rynku raczej nie będą narzekać na brak klientów. Jednocześnie, pozostanie wciąż sporo miejsca dla nowych podmiotów. Prognozy dotyczące rozwoju tej gałęzi usług w Polsce, w wersji bardzo ostrożnej, można szacować na poziomie 8-9 proc.

Bez względu na wysokość prognozowanego wzrostu PKB w Polsce w roku 2012, warto pamiętać, że faktoring to usługa wielowymiarowa sprawdzająca się zarówno w czasach prosperity, jak również w okresach spowolnienia gospodarczego. Trudno zatem się dziwić, że wielu ekspertów przedstawia bardzo optymistyczne wizje dotyczących tempa wzrostu rynku branży faktoringowej –  nawet na poziomie 15-17 proc. Warto również zwrócić uwagę na fakt, iż procent PKB finansowany faktoringiem w Polsce wynosi jak na razie 4 proc., podczas gdy w Wielkiej Brytanii jest to ponad 10 proc.

W Polsce, według danych GUS za 2009 r., działa 1,67 mln przedsiębiorstw, z czego większość (98 proc.) to firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw, których potrzeby są największe i gdzie faktoring sprawdza się najlepiej. Oczywiście wiele z nich to samozatrudnienie a z pozostałych tylko niewielka część  spełnia kryteria pozwalające na korzystanie z usług faktoringowych. Niemniej firmy faktoringowe zrzeszone w ramach Polskiego Związku Faktorów obsługują łącznie ok. 4,1 tys. klientów. Świadczy to o wysokim potencjale oraz perspektywach rozwoju tego rynku.

Co do produktów, w najbliższym czasie nie należy oczekiwać rewolucji. Firmy faktoringowe mają już wypracowany szeroki wachlarz usług. W okresie spowolnienia gospodarczego sprawdzić może się dokładnie to samo, co w roku 2009, czyli powrót do źródeł, jakie określają klasyczny faktoring rozproszeniowy. Myślę, że obszar, w jakim można spodziewać się ewentualnych nowinek, to usprawnienia i udogodnienia jakie może przynieść współpraca z sektorem IT odpowiedzialnym za oprogramowanie dla firm faktoringowych. W tym obszarze komfort pracy odczuć mogą przede wszystkim klienci, którzy dostają coraz ciekawsze narzędzia do analizy własnych portfeli należności obsługiwanych przez firmy faktoringowe – prognozuje Grzegorz Pardela, Dyrektor Handlowy Pragma Faktoring SA.

Polski rynek charakteryzuje się stosunkowo niskimi cenami w porównaniu z krajami UE. Przyczyną takiego stanu rzeczy jest polityka stosowana przez wiele nowych firm w branży, które starają się przyciągnąć klientów oferując atrakcyjne ceny, niższe od rynkowych. Niewykluczone, że w najbliższym czasie nastąpi jednak powrót do poziomu cen obowiązujących w całej Europie.

   ***

Pragma Faktoring S.A. (dawna Grupa Finansowa Premium S.A.) to niezależna od banku instytucja finansowa, obecna na rynku od 1996 roku. Od tego czasu ugruntowała swoją pozycję na krajowym rynku usług faktoringu. Grupa Finansowa Premium w 2007 roku Spółka zadebiutowała na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Od stycznia 2011 roku akcjonariuszem większościowym Spółki jest Pragma Inkaso SA. Dwa miesiące później nastąpiła oficjalna zmiana nazwy z Grupa Finansowa Premium SA na Pragma Faktoring SA. Spółka w swojej ofercie posiada rozwiązania faktoringowe, w tym faktoring klasyczny, eksportowy i uproszczony. Niestosowanie bankowych standardów zdolności kredytowej skutkuje większą dostępnością produktów finansowych. Spółka posiada ofertę bardzo przyjazną sektorowi MSP. Dostępność, wymogi dokumentacyjne oraz procedury są dostosowane do oczekiwań i możliwości małych i średnich przedsiębiorstw.              

Kontakt dla prasy:

Michał Hasik
michal.hasik@corepr.pl
kom. 507 134 938

Ilona Sikorska
Ilona.Sikorska@corepr.pl
kom. 517 491 520

data wpisu: 3 kwietnia 2012 15:23