Zrównoważony rozwój

Zapewniamy naszym klientom, partnerom, obligatariuszom oraz inwestorom przejrzystość informacji dotyczących naszych działań w zakresie zrównoważonego rozwoju i wpływu na środowisko i społeczeństwo (ESG).

Zrównoważony rozwój

Zapewniamy naszym klientom, partnerom, obligatariuszom oraz inwestorom przejrzystość informacji dotyczących działań w zakresie zrównoważonego rozwoju i wpływu na środowisko oraz społeczeństwo (ESG).

Odpowiedzialność za nasze otoczenie,
czyli działania ESG


W 2024 roku określiliśmy obszar naszego oddziaływania oraz ustaliliśmy cele dotyczące ESG, które są zgodne z naszą strategią i głównym zadaniem, jakim jest wspieranie przedsiębiorców z sektora MŚP.

Podsumowanie działań w obszarze ESG, które zrealizowaliśmy w 2024 r.:


Odpowiedzialność wobec społeczeństwa

Digitalizacja usług finansowych staje się istotnym środkiem wspierającym sukces segmentu MŚP. Dzięki zaawansowanym technologiom oferujemy szybkie, dostępne 24/7/365 finansowanie, minimalizując formalności i czas potrzebny na uzyskanie środków. 
Wprowadziliśmy na rynek PragmaPay – to pierwsze w Polsce rozwiązanie „Buy Now, Pay Later” dla B2B, które dorównuje wygodą i szybkością usługom dostępnym w segmencie konsumenckim.
Wdrożyliśmy nowe funkcje w Strefie Klienta.
W ramach cyberbezpieczeńśtwa wprowadziliśmy procedurę nadzoru nad realizacją umów z dostawcami ICT. 
Zainwestowaliśmy w migrację infrastruktury IT do T-Mobile. To projekt na szeroką skalę, dzięki któremu możemy bez przeszkód kontynuować rozwój usług finansowych dla przedsiębiorców. Wdrożenie zaawansowanych technologicznie rozwiązań od T-Mobile zapewnia stabilność i najwyższą jakość procesów, a co za tym idzie – naszego finansowania. Przedsiębiorcy, którzy z niego korzystają, mogą mieć pewność, że ich dane są chronione na najwyższym poziomie. 
Stworzyliśmy Pragmatyczną Akademię Biznesu, by dostarczać naszym klientom praktyczną wiedzę z zakresu finansów i zarządzania w przystępnej formie. Oferujemy m.in. webinary i poradniki, odpowiadając na realne potrzeby zapracowanych przedsiębiorców. 
Przeprowadziliśmy szereg szkoleń wewnętrznych i zewnętrznych poświęconych zróżnicowanym tematom. Nasi pracownicy w 2024 r. szkolili się przez 1488 godzin.
Kontynuujemy współpracę z platformą HeyLangu, która daje możliwość uczestniczenia w indywidualnych lekcjach – o dowolnej porze. Nasi pracownicy spędzili 69 000 minut na konwersacjach podczas 1150 dofinansowanych przez nas lekcji.
Chcemy, aby nasi pracownicy mogli ze spokojem dbać o relacje, rodzinę, zdrowie i odpoczynek oraz realizację pasji. Zasady pracy są indywidualnie dostosowywane do specyfiki każdego działu i zakresu obowiązków. Na wielu stanowiskach umożliwiamy pracę zdalną z pełnym poszanowaniem obowiązujących przepisów prawa, w elastycznych godzinach. 
Regularne wspieraliśmy fundacje: Ostoja4Łapy, Amazonki. 
Mieliśmy przyjemność być partnerem konferencji #HolisticTalk „Dobro. Prawda. Humanizm”, organizowanej przez Fundację Fiducia. 
Zebraliśmy i dostarczyliśmy najpotrzebniejsze rzeczy dla podopiecznych Schroniska dla bezdomnych zwierząt w Bydgoszczy.
Wraz z Warszawskim Instytutem Bankowości wsparliśmy wydanie książek i komiksów edukacyjnych dla dzieci i młodzieży pt. Przygody przedsiębiorczego Dżeka, inspirowanych powieścią Janusza Korczaka, które trafiły m.in. do polskich szkół i ZHP. Zorganizowaliśmy także podcast i webinar o faktoringu dla studentów z sześciu uczelni i organizacji studenckich, w których udział wzięło 110 osób.
Wzięliśmy udział w „Poland Business Run” – biegu charytatywnym, z którego środki są przeznaczone na pomoc osobom z niepełnosprawnościami. 
Wraz z naszym partnerem Shoperem zorganizowaliśmy sportową rywalizację, w której zespoły zbierały kilometry w bieganiu, jeździe na rowerze i spacerach – łącznie pokonując prawie 60 000 km. Zwycięska drużyna wybrała Fundację FizjoTRIterapia jako beneficjenta środków, które wspólnie przekazaliśmy na wsparcie sportu dla dzieci z niepełnosprawnościami. 
Przywiązujemy dużą wagę do odpowiedzialności wobec naszych inwestorów i obligatariuszy, realizując pełne obowiązki informacyjne jako spółka publiczna. Podlegamy regulacjom MSSF/MSR, co gwarantuje najwyższe standardy rachunkowości i transparentności. 
Zapewniamy pełną przejrzystość i jakość informacji finansowych. Od 2011 r. jesteśmy obecni na rynku Catalyst. 

Odpowiedzialność wobec środowiska

Udało nam się ograniczyć emisje CO2 bezpośrednie o 2% oraz pośrednie o 24%. 
W 2024 nasza flota składała się z 31 pojazdów, w tym 26 o napędzie hybrydowym oraz 1 samochodu o napędzie elektrycznym.
Część kupowanej przez nas energii elektrycznej posiada certyfikat pochodzenia z odnawialnych źródeł energii (CERT). Dzięki temu wspieramy rozwój zielonej energii i ograniczamy nasz ślad węglowy. 
W 2024 r. 99% umów, które zawarliśmy z klientami, zostało podpisane w formie elektronicznej, bez użycia papieru. 
Możemy oszacować, że dzięki umowom digital w 2024 oszczędziliśmy 347 ryz papieru, do produkcji którego trzeba by wykorzystać 21 drzew. Szacujemy też oszczędność 86 850 przesyłek kurierskich, dzięki czemu uniknęliśmy zużycia 17 370 litrów paliwa i 46 552 kg emisji CO₂. 
Wsparliśmy Fundację Las Na Zawsze, która m.in. z naszych środków zakupiła 1,29 ha bioróżnorodnego lasu znajdującego się w Mostowie, w powiecie mławskim. 
W marcu 2024 r. wzięliśmy udział w akcji zorganizowanej przez Kuźnię Inicjatywy Obywatelskiej w Katowicach. Dołączyliśmy do wolontariuszy oraz społeczności lokalnej i przyczyniliśmy się do posprzątania katowickiego lasu w pobliżu osiedla Kokociniec.
Mieliśmy przyjemność wzięcia udziału w webinarze pt. „Śmieć mniej – dlaczego recykling to nie wszystko?”, który na naszą prośbę przygotował i poprowadził pan Michał Paca – prezes firmy Bioodpady.pl.  
Z okazji Światowego Dnia Recyklingu przygotowaliśmy akcję edukacyjną – mailing z informacjami o recyklingu – opracowany wspólnie z firmą Bioodpady. 

Odpowiedzialne zarządzanie i ład korporacyjny

Wyodrębniliśmy Dział Compliance, by skutecznie łączyć rozwój biznesu z rosnącymi wymogami regulacyjnymi. Zespół odpowiada za nadzór, wdrożenia i audyt kluczowych procesów, m.in. w obszarach IT, integracji z partnerami i nowych produktów finansowych.
Wdrożyliśmy system ochrony sygnalistów zgodny z ustawą z 24 czerwca 2024 r., umożliwiający anonimowe i bezpieczne zgłaszanie naruszeń prawa. Procedura wspiera kulturę transparentności, chroni zgłaszających przed działaniami odwetowymi i zwiększa zgodność operacyjną PragmaGO. 

Cele ESG na 2025 rok


Społeczeństwo

Wspieranie konkurencyjności mikroprzedsiębiorstw i małych firm poprzez zwiększenie dostępności finansowania oraz niwelowanie luki finansowej w tym segmencie. 
Dalsze działania na rzecz przyjaznego, inkluzywnego i atrakcyjnego miejsca pracy. 
Dążenie do pełnego równouprawnienia płci we wszystkich aspektach i obszarach organizacji i poza organizacją. 
Przeciwdziałanie mobbingowi i nękaniu. Budowanie kultury organizacji opartej na równym traktowaniu, dbającej o godność osobistą pracowników i działającej zgodnie z kodeksem etyki.

Środowisko

Utrzymanie obecnej floty samochodów hybrydowych. 
Przeprowadzenie szkolenia z zakresu ekodrivingu. 
Inwestycje w zieloną energię poprzez instalację paneli słonecznych na budynku firmy (ul. Brynowska 72, Katowice). 
Optymalizacja zużycia energii w biurach (automatyczne oświetlenie, efektywne systemy HVAC). 
W 2025 r. opracowanie we współpracy z firmą doradczą metodologii liczenia emisji w portfelu pożyczkowym oraz faktoringowym
Stworzenie kalkulatora pozwalającego na poprawne zbieranie danych (w 2025 i 2026 r.). 
Zwiększenie zaangażowania w ochronę środowiska poprzez wspieranie lokalnych ekosystemów. 
Identyfikacja pracowników z przyjętą strategią ESG.
Osiągnięcie statusu organizacji paperless. 

Zarządzanie i ład korporacyjny

Zrealizowanie założeń strategii ESG.  
Raportowanie i ujawnienia ESG według standardów i praktyk rynkowych oraz atestacja raportu ESG w 2029 r.
Angażowanie interesariuszy w proces tworzenia i monitorowania strategii ESG. 
Włączenie ryzyk ESG do systemu zarządzania ryzykiem w PragmaGO. 
Przeciwdziałanie korupcji – zero tolerancji. 
Zarządzanie stosunkami z dostawcami, w tym praktyki płatnicze. 
Zarządzanie obszarem ESG
Strategiczny nadzór nad obszarem ESG objął Wiceprezes Zarządu Jacek Obrocki. Jego rolą jest nadzorowanie realizacji celów ESG i ich uwzględnianie w działaniach operacyjnych, biznesowych i komunikacyjnych, skierowanych do wszystkich grup interesariuszy. Dokumentem, który wyznacza zasady naszych zrównoważonych działań jest Polityka zrównoważonego rozwoju.

Raporty zrównoważonego rozwoju


Strategia ESG


Dokumenty


Kontakt dla mediów


Alicja Dyrszka

PR & Communication Manager

Tel +48 604 464 460

alicja.dyrszka@pragmago.pl